مرکز مشاوره آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

مرکز مشاوره آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

ارتباط


تو میتونی آدمای مختلفی رو انتخاب کنی
میتونی وارد رابطه با خیلیا بشی
میتونی تموم نکرده رابطه بعدیتو شروع کنی و یا حتی همزمان با چند نفر باشی
میتونی از آدما دائم ایراد بگیری و توهم اینو بزنی که هنوز آدم رویاهاتو پیدا نکردی!

ولی من میگم
که تعهد و انتخاب یک ادم و ساختن اون آدمو و رابطتون، تورو خیلی کاریزماتیک و دنیاتو یک جهانِ عاشقانه میکنه، و این هیچ‌وقت پشیمونت نمیکنه.



مشاوره در زمینه های 

خانواده-فردی-پیش از ازدواج- طلاق

کودک و نوجوان، اعتماد به نفس

وسواس؛ اضطراب، استرس

 

انجام امور وکالتی در زمینه های:

طلاق یکطرفه،طلاق توافقی

مهریه،نفقه،اجرت المثل

حضانت فرزند 

اموزش مهارت های زندگی- همسرداری-فرزند پروری

_______________________________

 


شماره تماس مرکز مشاوره آمین و کیمیاروان 


آدرس: نارمک میدان هفت حوض_ابتدای گلبرگ شرقی،پلاک۷۱۴،طبقه دوم،واحد۴


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#09350633778

کمالگرایی در نوجوانان

کمالگرایی در نوجوانان و راهکارهای برطرف کردن آن( ?

همه ما از نیمه‌کاره رها‌کردن کارها آزرده‌خاطر می‌شویم، ولی بالاخره می‌دانیم که همیشه نمی‌توان همه‌ کارها را تمام‌وکمال به پایان رساند. ما با پذیرش پیش‌فرض ناکامل‌بودن خودمان و جهان، برای بهبود شرایط و افزایش عملکردمان تلاش می‌کنیم. اما پیش‌فرض افراد کمال‌گرا کمی متفاوت است: آن‌ها ناکامل‌بودن خودشان را قبول ندارند و در تلاشی بیهوده برای تبدیل‌شدن به فردی بدون اشتباه و ایراد هستند.
با رشد تفکر انتزاعی و ایده آل گرایی ناشی از آن، تمایل به کامل‌بودن در نوجوانان افزایش می‌یابد و به بروز مشکلاتی مانند کمال گرایی در درس خواندن و سایر مشکلات تحصیلی نوجوانان دامن می‌زند. آن‌ها استانداردهای سطح بالایی برای خودشان در نظر می‌گیرند و همیشه از نرسیدن به آن‌ها شاکی هستند.
انواع کمال گرایی در نوجوانان

کمال‌گرایی سمی ۳ نوع اصلی دارد. گاهی‌اوقات فقط علائم یکی از آن‌ها وجود دارد و گاهی دیگر، ترکیبی از علائم 2 یا 3 نوع زیر مشاهده می‌شود:

1⃣کمال گرایی متمرکز بر خود
این دسته از نوجوانان، استانداردهای خیلی سطح بالایی برای خودشان در نظر می‌گیرند و بابت نرسیدن به آن‌ها از راهکارهای ناسازگارانه‌ای مانند خود-سرزنشی استفاده می‌کنند.

2⃣کمال گرایی تجویزی
این گروه به انتظارات دیگران نسبت به عملکرد خودشان به‌شدت حساس هستند و همواره برای راضی‌ نگه‌داشتن دیگران تلاش می‌کنند. کمال‌گرایی آن‌ها با کوچک‌ترین گلایه و کمترین انتظار از سوی والدین، مربیان و معلمان، فعال می‌شود و تلاش طاقت‌فرسا برای کسب رضایت دیگران را برمی‌انگیزد. باقی ماجرا هم که کاملا واضح است: «هیچ‌وقت نمی‌توان همه را از خود راضی نگه داشت!» این گروه، احتمال مبتلاشدن به اختلال شخصیت نمایشی در نوجوانان را دارند. 

3⃣انتظارات کمال گرایانه از دیگران
این گروه انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای از دیگران دارند و مدام آن‌ها را به‌خاطر کم‌کاری‌های‌شان سرزنش می‌کنند. این موضوع خود را به‌صورت علائمی مانند بدبینی، بی‌اعتمادی، تنهایی‌طلبی، ناتوانی در برقراری ارتباط موثر و خودشیفتگی بروز می‌دهد.

علل کمال گرایی در نوجوانان
مثل هر موضوع دیگری در حیطه روان‌شناسی، این مسئله هم ناشی از دو منبع تربیت و عوامل ژنتیکی است. نوجوانان کمال‌گرا معمولا به‌صورت ژنتیکی، اضطراب بیشتری را در مواجهه با ابهام تحمل می‌کنند و فقط کافی است که محیط نیز با آن‌ها نامهربانی کند. به‌عنوان مثال، سبک فرزند پروری سخت‌گیرانه والدین باعث افزایش انتظارات نوجوان از خودش می‌شود.

عدم دریافت تایید و محبت کافی از والدین
به‌صورت کلی، کمال‌گرایی ناشی از برداشت نوجوان نسبت به ارزشمندی و دوست‌داشتنی‌بودن خودش است. هرچه او احساس خود-ارزشمندی کمتری داشته باشد، به‌احتمال بیشتری برای انجام کامل کارها برانگیخته می‌شود.
احساس دوست‌داشتنی‌بودن یک روزه حاصل نمی‌شود و به‌شدت تحت تاثیر بازخوردهای والدین است. هرچه شما به‌عنوان والدین، ابراز علاقه‌ به فرزند را به موفقیت‌هایش گره بزنید، او به‌احتمال بیشتری درگیر صفات کمال‌گرایانه خواهد شد.

انتظارات بیش‌ازحد والدین و جامعه از نوجوانان
البته این موضوع صرفا به نوجوانان مربوط نمی‌شود و از دوران کودکی تا بزرگسالی قابل مشاهده است.
موارد زیر از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر این روند هستند:

_رقابت فوق‌العاده طاقت‌فرسا برای موفقیت در کنکور و قبولی در دانشگاه‌های تراز اول
_سبک‌های فرزندپروی کنترل‌کننده، مانند
والدین سمی یا والدین هلیکوپتری
_رواج رسانه‌های اجتماعی و افزایش مقایسه‌گری‌ها
_  رواج بیش‌ازحد کلاس‌های کمک‌آموزشی و فوق برنامه

سوالات متداول

با کمال گرایی تحصیلی فرزندمان چه کنیم؟
کمال‌گرایی تحصیلی به‌خودی‌خود چیز بدی نیست و حتی می‌تواند باعث بهبود عملکرد درسی فرزندتان شود. شما فقط باید به فرزندتان کمک کنید تا معیارهای منطقی و اهداف معقولی برای عملکرد خودش در نظر بگیرد و در جهت آن‌ها حرکت کند.

چگونه به فرزندمان کمک کنیم، نتیجه گرا نباشد؟
نتیجه‌گرایی معمولا از پاداش‌دادن والدین به موفقیت فرزندان ناشی می‌شود. شما هرگز این رفتار را انجام ندهید، بلکه به‌جای آن‌، تلاش فرزندتان را تشویق کنید تا احساس ارزشمندی خود را به نتیجه اعمالش گره نزند.

درمان عملی کمال گرایی فرزندان چیست؟
از روش‌هایی مانند رفتار مهربانانه، پادش به تلاش و نه نتیجه، آموزش پیامدهای کمال‌گرایی، تقویت ریسک‌پذیری و مهارت‌های سازگاری و تاکید بر کنترل‌ناپذیربودن همه‌چیز، از مهم‌ترین روش‌های درمان عملی کمال‌گرایی فرزندان هستند.



شماره تماس مرکز مشاوره آمین و کیمیاروان 


آدرس: نارمک میدان هفت حوض_ابتدای گلبرگ شرقی،پلاک۷۱۴،طبقه دوم،واحد۴


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#09350633778