مرکز مشاوره آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

مرکز مشاوره آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

مشاوره تلفنی


☎ 
شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره  آمین  و  کیمیا روان 


آدرس: نارمک میدان هفت حوض_ابتدای گلبرگ شرقی،پلاک۷۱۴،طبقه دوم،واحد۴


#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#09350633778

مشاوره در زمینه های 

خانواده-فردی-پیش از ازدواج

کودک و نوجوان، اعتماد به نفس

وسواس؛ اضطراب، استرس

اموزش مهارت های زندگی- همسرداری-فرزند پروری

چرا هنگام #خواب رویا می بینیم؟




خواب و مغز

بشر از زمانهای دور همواره در پی درک یکی از پدیده های روزمرّه یعنی چرایی خواب دیدن بوده است. رویاهای خواب هنگام،  بسیار پیچیده هستند و در بیشتر موارد بسیار پراکنده. رومی ها و یونانیان باستان، اعتقاد داشتند رویاها قدرت پیش بینی آینده را دارند و به واسطه دیدار ما با درگذشتگان ، خواب هنگام پدید می آیند.
روانشناس و نورولوژیست معروف، زیگموند فروید معتقد بود که رویاها  بیانگر تمایلات سرکوب شده ما هستند.


پژوهشهای جدید عصب شناسی با استفاده از روشهای پیشرفته تصویر نگاری مغز مانند ام آر آی، دریچه ای کاملا نو را در درک علل خواب دیدن ، برای ما گشوده است. به نظر میرسد که مغز در زمان رویا چند هدف را به طور همزمان دنبال میکند. بعضی از این اهداف شناخته شده عبارتند از:

۱- از بین بردن اطلاعات غیر ضروری: به نظر میرسد که ما در حدود ۹۰ درصد رویاها را به خاطر نمی آوریم. در یک پژوهش در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه ماکس پلانک آلمان بر روی موشها مشاهده شد که در زمان خواب، قشر مغز در ارتباط دائم با منطقه هیپوکامپ ( منطقه ای در مغز که در قسمت داخلی لوب گیجگاهی قرار دارد و مسئول ذخیره حافظه کوتات مدت است) است و اطلاعات این منطقه را تخلیه میکند تا هیپوکامپ برای حفظ  مطالب جدید برای فردا، آماده شود. اطلاعات منتقل شده به قشر مغز اگر مفید باشند، در منطقه حافظه درازمدت قشر مغز ذخیره شده و اطلاعات غیر ضروری حذف میشوند. این اطلاعات غیر ضروری گاهی به طور درهم ریخته به صورت رویا دیده میشوند.
۲- مغز هنگام دیدن رویا، همچنین اطلاعات را طبقه بندی کرده و سعی در حل مسائل دارد. در پژوهشی در سال ۲۰۱۰ در یکی از دانشگاههای بوستون آمریکا، به ۹۹ فرد داوطلب، تست  هوشی داده شد که برای حل آن باید از میان یک مسیر پر پیچ و خم عبور میکردند و مسیر را به خاطر میسپردند. هنگامیکه این افراد در تلاش برای حل مسئله بودند یک استراحت ۹۰  دقیقه ای به آنها داده شده، و از شماری از آنها خواسته شد که در زمان استراحت یک کتاب مطالعه کنند و بقیه گروه ۹۰ دقیقه بخوابند. بعد از زمان استراحت، افرادی که خوابیدند و رویایی  در مورد مسئله داشتند، ۱۰ برابر از افرادی که مطالعه کردند، در حل مسئله موفقتر بودند.  اصولا دانشجویانی که قبل از روز امتحان، به اندازه کافی میخوابند و رویا در مورد مطالب مطالعه شده دارند، در امتحانات موفق تر هستند.
۳- مغز هنگام خواب، با ایجاد رویاهای ترسناک، سعی در آمادگی ما برای وقایع غیر منتظره دارد. دکتر «روونسو» از دانشگاه اسکوده سوئد، اولین بار این تئوری را مطرح کرد. بسیاری از افراد، رویای ریختن دندانهایشان را تجربه کرده اند. در پژوهشهای دکتر روونسو، این رویا زمانی رخ میدهد که فرد دچار اضطراب از اظهار مطلبی است که در زمان نابجایی مطرح کرده است. این رویا به نحو عجیبی در تمام فرهنگها و حتی تمدنهای ابتدایی گزارش شده است. به عقیده دکتر «دیردره بارت» از دانشگاه هاروارد،  نسلهای مختلف انسان، در برنامه ریزی ژنتیکی بسیار مشابه بوده و حتی انسان امروزی از حیوانات درنده با دندانهای بزرگ وحشت دارد و به همین دلیل مغز چنین رویایی را می پروراند. رویاهای دیگری که بیشتر در انسان امروزی بسیار شایع است، دیر حاضر شدن سر جلسه امتحان، علیرغم اینکه فرد سالهاست فارغ التحصیل شده و یا رویای ورود به یک مهمانی و متوجه شدن ناگهانی اینکه شلوار و یا دامن به تن ندارد. مثال دیگر رویایی است که در کودکان هم فراوان دیده میشود و آن رویای ترسناک از دست دادن عضوی از بدن است.
۴- یکی دیگر از دلائل رویا، همان تئوری زیگموند فروید، یعنی دسترسی به آرزوها و تمایلات سرکوب شده است. مثلا دیدن رویای یافتن یک اتاق جدید در خانه ای که زندگی میکنیم، در زمانی دیده میشود که آرزوی یک موقعیت جدید و یا منحصر به فرد را داریم.

خواب شبانه ما احتمالا بدون رویا، آرامتر و‌دلچسب تر میتوانست باشد ولی وجود رویا باعث توانمند کردن فکر و همچنین آمادگی ذهن میشود. رویاها ممکن است همانند فیلمهای سینمایی ترسناک و یا فیلمهایی با سناریوی عجیب و غریب باشند ولی مسلما فیلمهای خسته کننده ای نیستند.


مرکزمشاوره آمین

77955526
☎مشاوره_تلفنی(تماس از تلفن ثابت)
9099071898