مرکز مشاوره آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

مرکز مشاوره آمین

مشاوره در زمینه های : خانواده - پیش از ازدواج- کودک و نوجوان- اضطراب و استرس

تماشای تلویزیون

سوالی که برای بسیاری از والدین پیش میاد اینه که چه مقدار تماشای تلویزیون برای کوچولوی من بی ضرره!

متخصصین دیدن تلویزیون برای بچه های زیر دوسال رو توصیه نمی کنن و در دوسالگی هم دیدن روزی یک ساعت رو بیشتر رو طبیعی و بدون مشکل میدونن.

هیچ ضرری نداره که به کودکتون اجازه بدین یک برنامه هفتگی مخصوص رو تماشا کنه.مهم اینه نذارین او به تلویزیون تا حدی وابسته بشه که دیگه نتونه خودش رو سرگرم کنه یا با دیگران ارتباط معناداری برقرار کنه .

مغز کودک شما قراره کلی پیشرفت های شگفت انگیز داشته باشه .اگر او دائما جلوی تلویزیون بنشینه و به این مدل سرگرم شدن عادت کنه خیلی از این راههای پیشرفت و رشدش بازداری می شه.

ضرر بزرگ تماشای زیاد تلویزیون اینه که فرزند شما به جای اینکه بچگیش رو به بازی و کشف مهارت های خودش تو دنیای واقعی بگذرونه ،

جذب دنیای مجازی تلویزیون می شه و به خیالات و فانتزیهای بیشتر پناه می بره 


شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین


آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان ۸۳_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778


اختلال شخصیت

 نکات مهم در مورد اختلال شخصیت 

اختلال شخصیت یعنی الگوهای دیرپا و مشکل آفرینی که در عمق شخصیت فرد نفوذ کرده و از کودکی با این فرد همراه بوده ، حال از چه زمانی نشانه های مشکل آفرین بروز کرده، بستگی به حوادث زندگی و رشد فرد دارد.

نکته مهم بعدی اینکه اختلالهای شخصیت، الگوهایی از رفتار و ابرازهای هیجانی هستند که انعطاف ناپذیر است.

شخص خود را بیمار نمی داند و چه بسا مُحق می داند.

جدا توصیه می شود خیلی زود وارد روابط عاطفی و عشق ورزی نشوید.

معمولا یکی از نسانه های غیر عادی این است که پارتنر شما مدام اصرار دارد عشق و عاشقی کند

حتی اگر شما بگویید هنوز زود است، او یا عصبانی می شود و یا می گوید پس معلوم است تو من را دوست نداری!

به این طریق شما تحت فشار قرار می گیرید که به نیازهای او پاسخ دهید و این خطرناک ترین بخش ماجراست.

لطفا اگر نمی توانید در این قسمت رابطه را مدیریت کنید حتما با مشاوره صحبت کنید خصوصا در این روزها که با کرونا دست و پنجه نرم می کنیم حتی ازمشاوره تلفنی می توانید کمک بگیرید . 



شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین


آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان ۸۳_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778


اندازه گیری اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس خود را اندازه بگیریم؟

اعتماد به نفس همانطور که گفته شد، بسته به موقعیت و مهارت مورد نظر متفاوت خواهد بود. برای اینکه با اعتماد به نفس خود و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوید، به نکات زیر توجه کنید:

چقدر برای خودتان اهمیت قائل هستید؟

چقدر به خودتان می پردازید؟

تا چه میزان مهارت های خود را می شناسید؟

در چه مکان هایی اعتماد به نفس بالاتری دارید؟

در کنار چه افرادی اعتماد به نفس بیشتری دارید ؟

در چه مکان هایی بیشتر نیاز به اعتماد به نفس را در خود حس می کنید؟


برای اینکه بتوانید به ارزیابی دقیقی از میزان اعتماد به نفس خود دست یابید لازم است که به یک روانشناس بالینی مراجعه کنید. 


روانشناس با انجام آزمون های روانی و مصاحبه های بالینی می تواند اطلاعات دقیق تری در این باره به شما ارائه کند  



شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین


آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان ۸۳_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778


تنبیه کودکان

گروهی از مشاورین و والدین کودکان بر این عقیده هستند که تنبیه می تواند در آموزش کودکان به کارآید و جدای از خشونت می باشد ، تنبیه می تواند اخلاقیات را به کودک بیاموزد ویاد آور تعهد و مسئولیت شود. گاهی والدین لازم است به طور جدی با کودکان برخورد کنند و در برخی شرایط تنبیه نشدن بچه ها یک اشتباه محض در تربیت آنان است.

تنبیه به معنای اصلاح کردن و آگاه کردن می باشد و اگر والدین به وسیله تنبیه فقط خشم خود را فرو نشانند دیگر به معنای تنبیه نیست زیرا باعث اصلاح رفتار کودک نمی شوند. تنبیه کردن نادرست کوئکان می تواند آسیب های روانی و تبعاتی مانند فرار از مدرسه، بزهکاری، اعتیاد یاعدم پیشرفت شغلی برای کودکان به همراه داشته باشد. مهم ترین نکته در تنبیه کودکان یک نظربودن والدین بر سر تنبیه کودک است

تنبیه کلامی کودکان

به جای تنبیه بدنی بهتر است با واکنش های کلامی رفتار کودکان را اصلاح کنیم با به سرکوب شخصیت آنها بپردازیم. در زمینه تنبیه کردن کودکان نباید افراط کنیم زیرا تنبیه تاثیر خود را از دست می دهد . به طور مثال به کودکان نگوییم :«تو دختر یا پسر بدی هستی»، رفتار آنها را سرزنش کنیم و بگوییم «تو کار بدی کردی» . یکی از نکات مهم در تنبیه کودکان این است که قبل از تنبیه به کودک بگوییم به خاطر چه کاری اورا تنبیه می کنیم

رفتارهای مناسب بجای تنبیه بدنی کودکان


اگر تنبیه کودکان همراه با خشونت باشد، تاثیری در اصلاح رفتار آنان ندارد و می تواند کودک را پرخاشگر کند، بنابر این توصیه می شود در مواقعی که استفاده از تنبیه بدنی تنها راه چاره برای والدین است آرام پشت دست کودکتان بزنید اما از آن فراتر نروید.

اگر کودک با تنبیه و ترس از آن به تکرار اشتباهش نپردازد و ما نتوانیم او را توجیه کنیم ، در بزرگسالی با تهدید و تنبیهی که والدین اعمال می کنند، به مقابله می پردازد و دیگر نمی توانیم او را کنترل کنیم.

قبل از تنبیه  کمی مکث کنید

قبل از تنبیه کردن کودکتان ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و رفتاری انجام ندهید که باعث شود از او عذرخواهی کنید یا اینکه پشیمان شوید. کودکان برای رشد و تکامل خود نیاز به حمایت والدین خود دارند پس باید در این مسیر صبور بود به این نکته توجه کرد که کودک نیز یک انسان است و نمی تواند همیشه بی نقص عمل کند.

قبل از تنبیه کودکان انتظارات خود را از آن ها مشخص کنید

ابتدا مفهوم کار درست و نادرست به فرزندتان بیاموزید و سپس از او انتظار داشته باشید که رفتار درستی انجام دهد .والدین باید در همه شرایط از فرزند خود حمایت کنند و در کنار تنبیه از آنان حمایت های عاطفی نیز داشته باشند

نحوه نه گفتن به کودکان و اصلاح رفتار آن ها

تا سن 2 سالگی کودکان نمی توانند کار درست را ازغلط تشخیص دهند و باید شما دراین سن با گفتن یک نه قاطع به اصلاح رفتار آن ها بپردازید اما بعد از این سن و با رشد کودک باید درباره علت امر ونهی نیز به کودک خود توضیحاتی بدهید تا او بتواند مفهوم درستی یا نادرستی را به خوبی درک کند.

درباره تنبیه کودکان روی حرف خود بمانید

اگر والدین به کودک خود بگویند که اگر این رفتار اشتباه را انجام دهی تنبیهت می کنم اما وقتی آن رفتار از فرزندان سر زد هیچ تنبیهی برایش درنظر نگیرند. این رفتارباعث تکرارکردن دوباره اشتباهات کودکان می شود زیرا والدین هیچ اقتداری از خود نشان نمی دهند.

والدین باید تبعات کارهای اشتباه فرزندان را مشخص کنند وهمانند یک قانون در ذهن فرزندشان بگنجانند . مانند این که اگر کودک او اسباب بازی هایش را مرتب کرد با تشویق والدینش روبرو شود ودرک کند که این رفتار در قوانین خانه جزو یک رفتار درست است یا اگر رفتاری نادرست انجام داد ، بداند با تنبیه روبه رو می شود ودرک کند این رفتار در قوانین خانه جزو یک رفتار نادرست است



شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین


آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_ورودی میدان ۸۳_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778


#ارتباط_با_نوجوان

چند نکته برای ارتباط و تعامل بهتر با بچه ها مخصوصا #نوجوانان 

الان در زمان قرنطینه، فرصت مناسبی هست برای اینکه در کنار فرزندانمان درس بخوانیم به او درس بدهیم و از او بخواهیم به ما درس بدهد و زمانی که درس می دهد بعنوان یک شنونده خوب و مشتاق به او گوش کنیم تا او یک الگوی صحیح خوب شنیدن را در شما ببیند.

در زمانی که مطالبی را به فرزندتان ارائه می کنید مراقب لحن کلام و احساساتی که منتقل می کنید باشید. طعنه، سرزنش، عیب جویی، تحقیر مقایسه با دیگران ومقایسه با خود. 
از گفتن جملاتی مثل؛ "وقتی من هم سن تو بودم اینگونه بودم، این ها را نداشتیم و شما دارید. شما بچه های قدر ناشناسی هستید و..." بپرهیزید. زخم زبان، روح و روان بچه ها را آزار می دهد.

مباحث درسی را با نوجوانانتان به بحث و گفتگو و بحث سازنده تبدیل کنید مباحثه کنید.

به گونه ای رفتار کنیم که فرزندانمان باور کنند ما آن ها را به خاطر خودشان دوست داریم نه نمره های درسی شان.

بچه ها را فرایند محور پرورش دهید نه نتیجه محور. بچه ها باید از فرایند درس لذت ببرند و شاد باشند. نتیجه ممکن است که مطابق میل ما باشد یا نباشد.
شما چه فرزندی می خواهید؟!! فرزندی بااعتماد به نفس بالا و شخصیتی قوی و روحیه شاد و بانشاط ولی نمراتی نه چندان خوب و حتی پایین، یافرزندانی می خواهید روان رنجور بااعتماد به نفس کاذب، شخصیت تک بعدی که لذت و شادی را نمی شناسد، خوشحالی راتجربه نکرده ولی نمرات درخشانی دارد و در تحصیل موفق هست؟!! 

ما باید تلاش کنیم فرزندانی خوشحال و خوشبخت پرورش دهیم و نه فقط موفق. خوشبختی شرط لازم و کافی هست انسان ها ی خوشبخت موفق هم خواهند شد ولی انسان های موفق لزوما خوشبخت و خوشحال نیستند.

شماره های تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آمین

آدرس: نارمک میدان هلال احمر به سمت هفت حوض_جنب دبستان توحید_پلاک۱۹ط۱

 

#هماهنگی_وقت_مشاوره_حضوری

#02177955526

#02177845868

#09350633778